تبلیغات
مشاوره و حل مشکلات جوانان - هدف خداوند از ابتلا و آزمودن بندگان چیست؟مگر خداوند از درون انسانها آگاهی ندارد؟

وبلاگی برای مشاوره و حل مشکلات جوانان ایرانی به امید ایرانی آباد و ازاد

هدف خداوند از ابتلا و آزمودن بندگان چیست؟مگر خداوند از درون انسانها آگاهی ندارد؟

تاریخ:دوشنبه 11 شهریور 1392-02:11 ب.ظ


هدف خداوند از ابتلا و آزمودن بندگان چیست؟مگر خداوند از درون انسانها آگاهی ندارد؟

در قرآن یكى از برنامه‏ ها و سنّت‏هاى خداوند آزمایش مردم بیان شده و ابزار آزمایش، تمام تلخی ‏ها و شیرینى‏ هاست. «ونبلوكم بالشرّ والخیر»(انبیاء، 35.)

حتى انبیا نیز مورد آزمایش قرار مى‏ گیرند. چنانكه خداوند بارها حضرت ابراهیم را با حوادث گوناگونى امتحان كرد. «و اذا ابتلى ابراهیم ربّه بكلمات»(بقره، 124.)

امّا دلیل امتحان كردن خداوند،  آگاه شدن خداوند بر چیزى نیست؛ بلكه همان گونه كه حضرت على‏ علیه السلام مى‏ فرماید: امتحان خداوند براى آن است كه از انسان عملى سر بزند تا مستحق پاداش شود.

آرى، خداوند بدون امتحان مى ‏داند كه هركس چه كاره است؛ ولى كیفر و پاداش براساس دانستن الهى نیست؛ بلكه بر اساس عمل انسان‏هاست؛ مثلاً ما مى‏ دانیم كه فلانى خیّاط یا نجّار است؛ ولى هرگز بر اساس دانستن، به او مزد نمى ‏دهیم؛ بلكه باید براى ما كارى انجام دهد تا به او مزد بدهیم.

هرگاه خداوند ابراهیم را به چیزى امتحان مى‏ كرد. (مانند: طرد شدن از خانه‏ ى عمو، رها كردن كودك و فرزند در بیابان مكّه، پذیرفتن فرمان ذبح فرزند، آمادگى براى افتادن در آتش، تنها به بتخانه رفتن و شكستن همه بت‏ها و...) و او از عهده امتحان، پیروزمندانه و سربلند بیرون مى‏ آمد، به مقام جدیدى مى ‏رسید.

چنانكه در روایات مى ‏خوانیم؛ حضرت ابراهیم اول عبداللّه شد، بعد نبىّ اللّه، سپس رسول ‏اللّه و سرانجام خلیل‏ اللّه و پس از گذراندن همه‏ ى امتحانات به مقام امامت و رهبرى نسل بشر در طول تاریخ رسید.

در داستان حضرت ابراهیم، اصولى از مدیریت به چشم مى‏ خورد، از جمله:

1. براى انتصاب و مسئولیت دادن، گزینش و آزمایش لازم است. «و اذا ابتلى ابراهیم»

2. امام و پیشوا شدن، لیاقت مى ‏خواهد كه با پیروزى در امتحانات ثابت مى‏شود. «و اذا ابتلى ابراهیم»

3. پست‏ها و مسئولیت‏ها باید تدریجاً و پس از موفقیت در هر مرحله، واگذار شود. «و اذا ابتلى ابراهیم ربّه بكلمات»

4. برخى امور انتصابى است نه انتخابى. امامت مقام و منصبى الهى است كه باید از طرف خدا به انسان واگذار شود نه با رأى مردم. «انّى جاعلك للناس اماما»

5 . امامت و رهبرى امّت، عهد الهى است و همیشه باید این عهد در میان خود مردم باشد. «انّى جاعلك للنّاس اماماً»

6. مهمترین شرایط پیشوایى و رهبرى، عدالت و حسن سابقه است و هركس سابقه تجاوز، شرك و ظلمى داشته باشد، لایق رهبرى نیست. «لاینال عهدى الظالمین»( بقره، 124


نوع مطلب : مذهبی  خواندنی ها 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.